Ne lopj.

 2010.05.04. 19:23

Hej Hej!

Nem vagyok vallásos, de azt tudom, hogy a tízparancsolatban a nyolcadik az, hogy „Ne lopj.”

Talán többen is egyetértetek velem, hogy Magyarországon az átlagember csal, lop, hazudik, ahogy, amikor, ahányszor csak tud. Jó tudom, nem illik leszólni, de engem most nem ez érdekel, hanem az, hogy az ellenkezőjére is van ám példa.

Elmesélem a sapkás sztorimat. Történt ugyanis, hogy amikor mentünk Koppenhágába, akkor odafele elhagytam a sapkámat. Ezen a sapkán volt egy Hungary felírat, illetve egy magyar címer. Itt kinn Svédországban ezt tökéletes hordani, főleg hogy pl. a német Benike fel is ismerte a címert és ennek én nagyon örültem. Átgondolva a dolgokat, szinte biztosra véltem, hogy még a buszon hagytam el Linköpingbe.

Otthon eszembe se jutott volna többet a sapka, mert biztos lettem volna benne, hogy valaki ellopta. Ha az a bizonyos ember, még ha nem is tud vele mit kezdeni, akkor is ellopja, azt csak úgy felgyújtja, vagy bedobja a következő kukába, vagy mit tudom én, hogy mit csinálna vele, a lényeg, hogy biztosan ellopná. Itt azért már hónapok óta látom a becsületességet, így gondoltam egy kört megér. Gondoltam is magamba, hogy na Svédország, most kíváncsi vagyok rád, hogy mennyire becsületesek laknak itt, elhagytam egy forgalmas helyi járatú buszon a sapkámat, mégpedig reggel. Így szinte kizárt, hogy a sofőr talált rá elsőre. Biztos többen látták előtte, akik vagy nem csináltak vele semmit és a karika végén a buszsofőr akadt rá, vagy odaadta valaki a buszsofőrnek. Csak ez a két út volt számomra elképzelhető, persze csak akkor, ha tényleg nem lopta el valaki.

Fel akartuk hívni a volántársaságot már Koppenhágából, de végül mindig elmaradt, néha már én is lemondtam a sapkámról, de amikor hazaértünk pár napra rá újból előkerült a téma. Megint kíváncsi lettem, hogy na vajon meglesz e vagy sem. Így az eltűnés után kb. másfél hétre rá hívtuk csak fel a volántársaságot, amit egy sofőr adott meg kérésünkre. A vonal túlsó felén pedig segítőkészek voltak, a lényeg pedig az, hogy persze megvan, mehetek érte ide és ide, ebben és ebben az időpontban.

Reakcióm: Meg se lepődtem! De tényleg! Valahol persze meglepő ez, főleg Magyarországon töltött 21 évem után, de valahogy gondoltam, hogy itt annyira becsületesek, hogy meglesz a sapkám, ha tényleg a buszon hagytam el. Nah Vikivel felpattantunk a biciklire és elmentünk a megadott címre, ahol még valamit viccelődtek velünk svédül, aztán távoztunk a sapkámmal. Örültem nagyon, hogy visszakerült hozzám és még jobban értékeltem, hogy tudtam otthon soha az életbe nem láttam volna viszont a sapkámat.

Egy-két másik kisebb sztori, ami kicsit ide kapcsolódik. Sapkát nem tudom, hány éve nem hordtam ezelőtt, de a svéd kemény tél azért engem is jobb belátásra bírt. Talán ennek is köszönhető, hogy szerintem egy kezemen se tudom megszámolni, hogy hányszor hagytam el a sapkámat. Valahogy soha nem figyelek rá, de kinn a hidegben azért mindig feltűnt. Egyszer például egy WC-ben hagytam el nap elején 8 előtt és délután 1 körül mentem vissza, hogy hátha ott hagytam és persze ott volt érintetlenül. Egyik számítógép teremben éjszakázott is már egyet, ott is érintetlenül ott volt másnap.

De nem csak sapkámmal történt ilyesmi, hanem egyszer a pendrive-ommal is. Ezt sokszor kell használnom, mert csak az egyetemen tudok nyomtatni és sokszor elég rejtett helyen van USB hely, úgyhogy észnél kell lennie az embernek, hogy ott ne hagyja nyomtatás után a pendrive-ot. Ezt is sikerült egyszer a télen benne hagynom a gépbe, eszembe is jutott fél órára rá, és ami meglepő volt, hogy annál a gépnél már ült is egy másik emberke, sőt látta a pendrive-omat is, mert mellé dugta be a saját pendrive-ját. Eszébe se jutott ellopni, pedig aztán annak semmi nyoma, ha ellop egy pendrive-ot. Formázza, aztán senki nem mondja meg, hogy nem az övé volt előtte.

Ezek a kis példákkal csak azt szeretném bemutatni, hogy itt teljesen más a mentalitásuk az embereknek, mint otthon. Míg otthon mindent ellopnak, ami mozdítható, mindent megrongálnak, amit csak lehet, mindent szétgraffitiznek, amit csak lehet, itt ez teljesen másképp van. Viki is ebbe a környezetben nőtt fel és annyira látszik a mentalitás közti különbségek. Mondok egy példát: amikor szüleim meglátogattak, elvittem őket megmutatni az egyetememet, hogy itt milyen körülmények között oktatnak. Ez vasárnap délelőtt volt, senki nem volt az egyetemen, de a LiU-kártyámmal így is be tudtunk jutni az épületekbe, semmi sincs teljesen zárva és semmi sincs bekamerázva se. Bementünk egy terembe is, ahol ki volt téve az egész körző, vonalzó szett a táblához a falra, illetve volt törlőszivacs, toll a táblához, ilyesmik. Ekkor mondtam szüleimnek, hogy nézzétek meg, mi ide simán bejutottunk most is, de akár éjjel is és mégse lopja el vagy rongálja meg senki a felszerelést, illetve a padokon sincs egy darab firka sem. Erre Viki meg néz kerek szemekkel, hogy hát de minek vinné el bárki is, ez azért van itt, hogy tudják majd használni, ha szükség van rá és tök nem értette, miért vinné el bárki. Amikor meg mondtam, hogy Magyarországon ez már rég nem lenne itt és lehet valaki csak azé vinné el, hogy 10 méterre összetörje és kidobja és ez jó móka volt neki, nah ezt meg főleg nem értette. Látszik, hogy itt teljesen más felfogásúak az emberek és mondanom sem kell, hogy melyik a normális és abnormális felfogás.

Előnye pedig ennek márpedig igen is megvan. Magyarországon nem fogják fel az emberek, hogy ez valahol egy körforgás és a végén – bár nem közvetlenül, de – magadat szívatod meg. Mondok itt is egy példát: minden Pressbyranban önkiszolgáló a kávé és a tea, ami azt jelenti, hogy ki van rakva a pohár, amibe te töltesz frissen őrölt kávét, vagy meleg vizet és ki van rakva hozzá a cukor, tej sőt a tea filter is és miután használtad mehetsz a pénztárba kifizetni. Nah most jön egy derék magyar ember, aki csak amiatt mert el lehet venni, csak azért vesz 3 poharat, 10 cukrot, meg iszik 2 deci tejet az 1 deci kávéhoz és azért zsebre nyom 4 tea filtert is, hogy jó lesz az még otthon valamire. Nem beszélve arról, hogy ami nálunk ki van rakva, abból mindent el szoktak vinni, nem csak így párat. Nah most következőre, amikor ugyanez a derék ember autózik 20 órát és gondolja, megiszik egy jó kávét és bemegy egy helyre és az olyan suttyó parasztok miatt mint ő, nincs már se pohár, se cukor, se filter, se tej, akkor ő fog a legjobban anyázni. Remélem értitek mire akarok célozni, hogy az ilyen eseteknél az ember mindig saját magát fingatja meg, csak nem közvetlenül. Persze bele lehet kötni, hogy Pressbyran úgyis feltölti új dolgokkal, de nevezzük ezt csak egy elvi példának. Ha végig gondoljátok az összes többi ehhez hasonló helyzet is ilyen, úgyhogy ismétlem a címet: „Ne lopj.”

Ezen kívül sokszor nagyon jó és kellemes érzés, ahogy itt mindenki megbízik mindenkiben (sokszor sokkal könnyebb is így elintézni dolgokat). Persze az ördög bennem is bennem lakik, és mindig eszembe jut, hogyan lehetne kijátszani a rendszert, de ezt valahogy szinte soha nem játssza meg az ember itt, ilyen körülmények között.

Címkék: svédország

A bejegyzés trackback címe:

https://zsolot.blog.hu/api/trackback/id/tr841974709

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jester 2010.05.04. 20:22:30

Kettőn áll a vásár azért.. Itt van pldának a MINDEN szórakozó helyen kirakott kancsó hidegvíz poharakkal. Annyit iszol amennyit akarsz, ingyen és ha kifogyott, azonnal feltöltik mosolyogva és nem azt gondolják hogy "na te paraszt, ingyé iszod itt a vizet, ahelyett, hogy vennéd a sört". Nem. Szóval visszafelé is van ez a dolog.

Amúgy nem túl nehéz rászokni a "svéd" életmódra, erre jó példa az IKEA az Örsön. Első-második-harmadik alkalomra mindig legalább 4-5 pohárral ittam az üdítőkből, mert ingyen újratölthető.. Aztán már nem. Valahogy rájöttem, hogy marhára nincs szükségem rá, ha 1 pohár is oltja a szomjam.

A helyzet rossz, de egyáltalán nem reménytelen, és minél többen gondoljuk így, annál nagyobb az esély, hogy egyszer nálunk is bentmaradnak a kőrzők..

LármáSas 2010.05.04. 20:28:48

@Jester:
Jah és persze jó és könnyű megszokni a jót (normálisat), csak otthon mindenki mindenkit húz vissza a sárba az a para... megint csak SZTEM.:)

LármáSas 2010.05.04. 20:29:10

@Jester:
Sztem nem jó a példád... a példád pont azt mutatja be, hogy milyen emberségesek... azaz sztem itt meg van írva törvényben, hogy nekik biztosítaniuk kell ingyen vizet, mert itt is mindenhol lehet kérni ingyen, jégkockával mindennel. Még a mekiben is!

Ha kilocsolnák a vizet a földre, hogy ne tudjon inni a többi az más tészta, de ha megiszol egy kancsóval az nem példa a lopásra, vagy a szemétségre sztem. Az azért van kitéve, hogy csillapíthass a szomjadon. Ez sztem nem olyan mint a kávés példám. Ha minden utántöltés után kiöntenéd a földre, nah akkor az már példa a genyóságra.

LármáSas 2010.05.04. 20:30:02

Kommentjeim fordítva jelentek meg, hogy miért, azt nem tudom...

Jester 2010.05.05. 03:35:21

Félreértesz. A példámmal azt akartam mondani, hogy amiért fizetni kell, azért fizetnek. Ami viszont neked van kvázi ingyen (víz) azért nem is kérnek pénzt, és nem is néznek ki, ha használod.

Ezzel együtt engem agyilag felb*szarint az ilyen mértékű birkaság.. Semmit sem kérdőjeleznek meg, hogy ennek így van-e értelme.. Gondolkodom, tehát vagyok. -> Ha nem gondolkodom, minek vagyok?!

Pont azért élhetetlen számomra ez a közeg, mert a szabályok rabjai, nincs bennük flexibilitás.. Vicces látni, hogy ez a szellem találkozik az élelmes keleti népekkel.. és alul marad. Az evolúcióban nem a fejlettebb győz, hanem amelyik alkalmazkodóbb. Na mindegy, ez messzire vezet, de számomra ez is abnormális, meg az is ami otthon van. Valahol a kettő közt félúton lenne ideális.

Mokusmokkancs (törölt) · http://mokuska.blogol.hu 2010.05.05. 12:27:32

Tetszett az írásod...
Szerintem itt nem csak lopásról van szó, hanem alapvető figyelmességről, becsületességről.
Erre nekem az jutott eszembe, hogy azért utálok strandra járni, mert a kis (és nagyobb) gyerekek (és felnőttek?) belepisilnek a vízbe. Ideiglenesen könnyítenek magukon, mert lusták kimászni a vízből, vagy szimplán ekkora tahók, de attól még a víz hugyos lesz, amiben pancsolnak, és mivel itthon köztudott, hogy ezt csinálják az emberek, Gipsz Jakab is elengedi magát anélkül, hogy legalább elvörösödne szégyenében.
És ide most végkifejletként képzeljétek el ide a SP Pisipark című epizódját.

És minden ezen múlik. Mert a másik is lop, csal, szétdobálja a fesztiválon a sörösobozt, a tied az 1001., most tényleg azon múlik? Mivel mindenki így gondolja, igen...

Amúgy szerintem ha Mo.-n lenne nyitva az az iskola már a hajléktalanok is beköltöznének egy éjszaka alatt...:D

etipek 2010.05.05. 12:27:37

értem, hogy mire akarsz kilyukadni, de szerintem egy elhagyott tárgy megtartása definíció szerint nem lopás. a lopás az az, amikor tudod, hogy valami valakié, és te szánt szándékkal elveszed tőle.

Alex, az ikea se olyan jófej azért. Régen rendes üdítők voltak, amik drágák voltak, és persze mindenki többször vett belőle. így kitalálták (amúgy teljesen jogosan), hogy "ha ilyen fasszopó csórók vagytok, akkor tessék: szart kaptok ócsóért, cserébe még meg is engedjük, h többször vegyetek belőle!". így született az akció :).

LármáSas 2010.05.05. 12:30:40

@Jester:
Ez nálad már tipikusan szerintem, hogy sosem jó, ami éppen van...:)
Itt legalábbis Svédországban sikerült megcsinálniuk azt, amit minden ország szeretett volna Európába. Nekik sikerült megvalósítaniuk, most ebbe megint a hibát keressük (nem csak te, én is). Emiatt soha semmi nem lesz tökéletes, de véleményem szerint még mindig a svédek állnak ehhez a legközelebb. (Dániáról most nem nyilatkozom... kérem kapcsolja ki!)

LármáSas 2010.05.05. 12:33:02

@etipek:
Tudom, hogy te nem láthattad még Moksmokkancs kommentjét, amikor te kommenteltél, de igen arról van szó, hogy ez a bejegyzés nem csak a lopásról szól, hanem a becsületességről is. Bocs a megtévesztő címért. :P

Jester 2010.05.05. 14:53:05

@Mokusmokkancs: "Amúgy szerintem ha Mo.-n lenne nyitva az az iskola már a hajléktalanok is beköltöznének egy éjszaka alatt...:D"

És most kapaszkodj. A klubhelyiségben tartott bulira bejött egy csöves, a maradék kajákból bevaocsározott és ledőlt aludni egy órára. Aztán felkelt és elment. Néztünk a dán szervezőkre, hogy "éseztigyhogy?!"

Ők meg nem értették a problémát.. Mondtuk h hát mi páros lábbal rugtuk volna ki. Ő pedig rosszallóan nézett hogy "Hát ha én hajléktalan lennék, énsem örülnék ha kirugnának a melegről" LOL! Na erre mondj valamit.

zárójel-kiscsillag: Itt mindenki saját választásából csöves, ugyanis ha bemegy az önkorihoz, hogy kéne lakás meg meló, akkor adnak neki lakást meg egy 6 hónapos képzést, aminek a végén melót kap. Pont.

etipek 2010.05.05. 14:53:40

Reni, hát még a bálnák az óceánba! :)
Amúgy egyszer faterom mesélte, h Japánban vonatozott (szigorú helyjegy-rendszer), és az előtte levő ülésre szerelt kis tárolóban felejtette a frissen vásárolt széles látószögű objektívét a fényképezőjéhez. A vastúttársaság kereste fel utána, hogy "uram, ezt itt felejtette"...
(Persze, a Sony országában egy objektív nem olyan érték, mint nálunk, de...)

LármáSas 2010.05.05. 14:54:53

@Mindenki:
Én még egy csövest se láttam Svédországban. Pont.

Mokusmokkancs (törölt) · http://mokuska.blogol.hu 2010.05.05. 19:54:45

Peti: de a bálnák az óceánba ürítése nem akkora koncentrációban vesz körül, mint a harkányi strandon.:)

Mindenki: eddig 12 komment, cím ide vagy oda, mondtam én, hogy egy jó poszt.:D

dy 2010.05.05. 19:54:55

Bennem alapvetően vegyes érzelmeket szült a bejegyzésed, ezért eddig ízlelgettem amit írtál :)

Alapvetően egyetértek abban, hogy itt más mentalitásúak az emberek, a becsületesség és bizalom nem megkérdőjelezett, hanem természetes velejárója az életfelfogásuknak.
Viszont úgy érzem nem érted a lényegét annak, amit Alex próbál elmondani. Igen, tudom, hogy mi Dániában élünk, de nem hiszem hogy mérföldekre van az itteni felfogás a svédekétől, ugyanakkor van egy nagy különbség: Te (a saját elmondásod alapján) egy diákvárosban élsz nagyrészt nemzetközi diákok között, mi viszont a fővárosban igazi dánok között. Mindaz a rendszer, ami lehet hogy nem olyan tökéletesen, mint Svédországban, de itt is megvan és működik, ugyanakkor olyan viselkedésbeli torzulásokat eredményez - legalábbis itt - amiket igenis észre kell venni. És ez nem arról szól, hogy mindenben a rosszat akarom nézni, pusztán mindennek két oldala van. Pl: az óriási fokú bizalom és becsületesség másik oldala az ahogy az emberek a gyerekeikkel bánnak, vagyis hogy szabadon engedik őket kószálni (2-3 éves gyerekekről van szó) és én már közel vagyok az agybajtól, hogy egy biciklista üti el vagy beleesik a tóba, a szülei meg ráérősen beszélgetnek, mert "úgysem lesz semmi baja, mindenki vigyáz".
Egyetértek Alexszel abban, hogy sem ez, sem a magyar helyzet nem normális, valahol a kettő között lehet az ideális. Vagyis hogy a becsületesség alapvető legyen, de ne ezzel a bamba naívsággal párosuljon.

Ha valamit megtanultam ezalatt a pár hónap alatt, akkor azt, hogy értékeljem mindazt ami körülvesz, de ne csukjam be a szemem a hiányosságok előtt legyen ez itt kint, vagy otthon.

Persze ahogy ezt mondtam, ez csak az én véleményem :)

LármáSas 2010.05.05. 20:03:31

@dy:
@dy: Kb. egyet is értek veled. Amúgy amit írtál, azért próbálom mindig elkerülni az összehasonlítgatást, mert az csak úgy lenne helytálló, ha Stockholmban laknék...

Jah és egyik előző kommentembe ezért írtam, hogy még az itteni életforma van legközelebb az ideálishoz, de ideális nem létezik. Amúgy meg sztem érthető, hogy ahol már jó ideje burjánzik ez a fajta becsületesség és bizalom egymással szembe, ott nem csoda hogy előbb utóbb a mi szemszögünkből ez átcsap a ló túloldalára. Bocs de most értelmesebben nem tudom leírni a véleményemet, most értem haza svédről és lelkileg már Nationalities Party-ra készülök és hogy hogy képviseljem egyedül Magyarországot...:) Erről még biztos lesz bejegyzés is. Vigyázzatok magatokra!
süti beállítások módosítása